Tvorba internetových stránek je moderní obor, ve kterém našlo zaměstnání hodně pracovníků. S rozšířením internetu po celé republice a prakticky po celém moderním světě došlo k prudkému rozvoji celého odvětví. S rozvojem webového průmyslu vznikla celá řada nových pracovních pozic a pro mnohé lidi může být obtížné orientovat se, co je náplní práce v jednotlivých profesích v našem průmyslu. Celou situaci navíc komplikuje fakt, že označení profesí není nijak exaktní, každá profese má několik alternativních pojmenování a hodně pozic se navzájem překrývá. Vzhledem k tomu, že mají webové firmy většinou menší počet zaměstnanců, tak vykonává řada pracovníků více funkcí. V případě freelancerů dochází ke skloubení všech funkcí v jedné osobě. V dnešním článku bych rád popsal funkci jednotlivých profesí a po jeho přečtení by mělo být každému jasné kdo je to grafický designér, co vytváří webový vývojář, jaká je pracovní náplň SEO specialista, co dělá affiliate manažer, čím se zabývá copywriter, kdo je to PPC specialista nebo proč to má projektový manažer tak těžké.
Grafický designér, grafik (Graphic Designer). Grafik je kreativní pracovník, který vytváří grafické návrhy webových stránek. Jeho pracovním nástrojem jsou grafické programy pro tvorbu internetových stránek, například Adobe Photoshop, Adobe Fireworks nebo populární GIMP s otevřenou licencí. Grafik přetaví představu klienta o vzhledu webových stránek do podoby grafického návrhu, a jakmile je návrh schválený od klienta, webový vývojář z něj udělá webové stránky.
Webový vývojář (Web Developer). Profese webového vývojáře má několik alternativních pojmenování a v závislosti na šíři znalostí webového vývojáře ho označujeme také termínem kodér nebo PHP programátor. Webový vývojář je pracovník, který programuje a vyvíjí internetové stránky. Zpravidla dostává grafický návrh ve formátu PSD od grafického designéra a na základě tohoto návrhu (který má v podstatě podobu obrázku) naprogramuje jednotlivé části webu. Výstupem práce webového vývojáře jsou funkční webové stránky. U složitějších projektů dochází ke spolupráce kodéra neboli front end web developera a PHP programátora neboli back end web developera. Front end web developer naprogramuje pomocí jazyka HTML a CSS a případně i JavaScriptu vzhled webových stránek a případně jednoduché funkce, back end web developer se postará o napojení na redakční systém a o složitější funkce internetových stránek pomocí PHP nebo Pythonu a jeho frameworků nebo JavaScriptu a jeho knihoven.
SEO specialista, SEO konzultant (SEO Specialist, SEO Consultant). SEO specialista je odborník, který se postará o to, aby web obsazoval přední pozice při vyhledávání ve vyhledávačích. Náplní jeho práce je optimalizace pro vyhledávače. Ještě před několika lety mělo webové stránky jen několik firem. Doba se ale změnila a dnes má svůj web prakticky každá firma a to přineslo velikou konkurenci při vyhledávání webů. SEO specialista využívá celou řadu metod, která zajistí úspěšné pozice webu. Na začátku jeho práce je analýza klíčových slov, která charakterizují nejlépe obor podnikání klienta a zároveň jsou hodně vyhledávaná. Na základě klíčových slov udělá SEO specialista onpage faktory webu – zkontroluje, jestli je web dobře naprogramovaný z hlediska SEO, odhalí duplicitní texty na webu, vyplní originální popisky a titulky ve zdrojovém kódu webu a optimalizuje texty. V prvotní fázi optimalizace webu udělá SEO specialista analýzu odkazového profilu s cílem zhodnotit přínos stávajících odkazů a odhalit škodlivé odkazy směřující na váš web. V úvodní fázi optimalizace webu pro vyhledávače zaregistruje také SEO specialista web do nejvýznamnějších webových katalogů. Následuje cílené budování zpětných odkazů, tzv. linkbuilding. V rámci linkbuildingu vytváří váš konzultant pestrý odkazový profil webu. Linkbuilding, registraci do katalogů a analýzu odkazového profilu označujeme společným termínem offpage faktory SEO. Někteří SEO specialisté se specializují jen na offpage faktory. Vžilo se pro ně označení linkbuildeři. Řada SEO specialistů se věnuje i copywritingu. SEO specialisté se obvykle starají i o sociální sítě.
Copywriter (Copywriter). Copywriter je specialista na psaní reklamních a webových textů. Vytvoří čtivé texty pro obsah vašeho webu – píše atraktivní popisy produktů, napíše text představující firmu, píše články na firemní blog nebo do sekce články. Píše také reklamní a inzertní texty pro inzertní servery a PR weby. Píše texty pro partnerské weby. Dobrý copywriter by měl psát poutavé texty a přirozeně do nich zahrnout klíčová slova. Texty, které vám přivedou zákazníka na web a rovnou ho i přimějí k nákupu nebo objednání služby.
Affiliate manažer (Affiliate Manager). Affiliate manažer je člověk, který se stará o provizní systémy u větších eshopů. Velké eshopy často provozují provizní systém, který slouží pro získávání a správu partnerů eshopu. Partneři eshopu umístí reklamu, text nebo banner na svůj web a získávají za to provizi z prokliků, které wedou z partnerských webů. Často mají také provizi z prodeje zboží od zákazníků, kteří přišli do eshopu z partnerského webu. Ke správě partnerů existují sofistikované provizní systémy a o ně se starají právě affiliate manažeři. Tito pracovníci mají na starosti j komunikaci s partnery, sledování efektivity jednotlivých partnerství, vyhledávání nových partnerů a vůbec správu celého systému. Výborným affiliate manažerem je můj kolega Lukáš Hartmann.
Projektový manažer (Project Manager). Projektový manažer je vedoucím celého týmu v IT firmě a je spojkou mezi šéfem firmy, klientem a pracovníky zpracovávajícími zakázku. Projektový manažer domlouvá zakázky s klienty a předává úkoly příslušným pracovníkům. Hlídá také plnění termínů a kontroluje práci grafiků i webových vývojářů. Projektový manažer má přehled o všech projektech, ví, na jakém projektu zaměstnanci pracují, sleduje produktivitu pracovníků a rentabilitu projektů a snaží se zlepšovat komunikaci, zefektivňovat procesy a zvyšovat produktivitu celého týmu. Projektový manažer je jako dirigent, který řídí celý orchestr. Projektový manažer pracuje pod velkým tlakem. Jeho hlavním nástrojem je poznámkový blok, telefon, email a software jako je Basecamp nebo Toggl.
Specialista na sociální sítě, specialista marketingu sociálních sítí (Social Media Specialist, Social Media Manager). Specialista na sociální sítě je pracovník, který se stará o firemní profily na sociálních sítích a o také o profily různých klientů. Zajišťuje pravidelně kvalitní příspěvky na Facebooku, Google+, Twitteru, Linkedinu, Instagramu a na dalších sociálních sítí. Vytváří a spravuje profily klientům, odpovídá na dotazy fanoušků stránky, hledá nové fanoušky, vymýšlí akce a marketingové strategie na sociálních sítích a monitoruje statistiky. Často má také na starost firemní blog.
PPC Specialista, PPC konzultant (PPC Specialist, PPC Consultant). PPC specialista vymýšlí a spravuje PPC kampaně. Výraz PPC je zkratkou anglického pay per click – platba za kliknutí. Takové PPC kampaně nabízí například Google, Seznam, Facebook nebo Heuréka. Jde vlastně o placenou reklamu ve vyhledávání, ve které klient platí za každého přivedeného návštěvníka, který navštíví jeho web. PPC specialista vymýšlí celé kampaně – najde ideální klíčová slova, navrhne texty PPC kampaní, sleduje přínos kampaní pro podnikatelský projekt, konverze (procento nákupů z příchozích návštěvníků) i efektivitu kampaní.
UX designér, UX Specialista (UX Designer, UX Specialist). UX designér vymýšlí základní strukturu webových projektů. Náplní jeho práce je tvorba wireframů, ze kterých potom vytváří grafický designér grafický návrh webu. UX designér se zabývá přístupností webu pro uživatele. Měl by vymýšlet webové stránky, které mají intuitivní ovládání, nízkou míru okamžitého opuštění a ve kterých se návštěvník rychle najde to, co potřebuje.
Specialista na emailový marketing (Email Marketing Specialist). Specialista na emailový marketing připravuje mailové kampaně – kóduje HTML emaily, vytváří jejich obsah, vymýšlí způsoby, jak získat odběratele emailů, testuje emaily a rozesílá mailové kampaně. Schopný specialista na emailový marketing umí vytvářet responzivní HTML emaily optimalizované pro široké spektrum emailových klientů.
Ve firmách, které se zabývají výrobou internetových stránek a eshopů je celá řada dalších profesí, které ale najdeme i ve firmách z jiných oborů a proto se o nich tento článek nezmiňuje. Patří mezi ně profese jako majitel firmy, ředitel, jednatel, personalista, sekretářka nebo účetní. Patrně nejbizarnější profesí, se kterou jsem se ve firmě setkal, byl tzv. fisherman – pán, který docházel do firmy dvakrát měsíčně, aby vyčistil akvárium.
A na závěr jedna krásná Infografika