Tvorba webových stránek, online marketing i SEO jsou disciplíny, které se často dají popsat jednou větou – pokud je ta věta trefná. V tomto článku si představíme známé i méně známé citáty, které se v oboru často používají, a vysvětlíme si, co vlastně znamenají a proč stojí za to se nad nimi zamyslet.

„Text je král“

(anglicky: Content is King)

Tato slavná věta se připisuje Billu Gatesovi (1996) a dodnes zůstává základním pilířem online komunikace.

Jak tomu rozumět:
Design prodává, ale obsah přesvědčuje. Můžeš mít sebekrásnější web, ale pokud chybí kvalitní, jasný, srozumitelný a pro uživatele přínosný text, nepřinese výsledky. Google navíc obsah miluje – čím víc hodnotných slov, tím větší šance na zobrazení ve výsledcích vyhledávání.

V praxi:
Psaní textů na web není „něco, co si klient dodá později“. Je to základ.

„Zpětné odkazy jsou královna“

Tohle rčení se vžilo jako doplněk k předchozímu a je často používáno v SEO komunitě.

Jak tomu rozumět:
Zatímco text (obsah) je základ webu, zpětné odkazy (backlinky) jsou způsob, jak o sobě dát vědět. Jsou to „hlasy důvěry“ z jiných webů, které říkají Googlu: „Tahle stránka za něco stojí.“ Královna tedy podporuje krále – stejně jako v šachu.

V praxi:
Zpětné odkazy se získávají těžce – chce to kvalitní obsah, partnerství, někdy i PR. Ale jsou nepostradatelné, pokud chceš web dostat nahoru ve výsledcích vyhledávání.

„Když chceš schovat mrtvolu, dej ji na druhou stránku Googlu“

Ano, černý humor – ale neskutečně trefný.

Jak tomu rozumět:
Drtivá většina lidí nikdy nepřejde na druhou stránku výsledků hledání. Pokud tvůj web není v top 10 výsledcích, jako by neexistoval. Optimalizace pro vyhledávače (SEO) tedy není luxus, ale nutnost.

V praxi:
Mít web nestačí. Potřebuješ, aby ho někdo našel. A nejen našel, ale i klikl.

„Skvělý design je jako vtip – když ho musíš vysvětlovat, není dobrý.“

Interpretace: Design musí být intuitivní. Web by měl návštěvníka vést přirozeně, bez návodu.

„Web bez přehledné navigace je jako dům bez dveří.“

Interpretace: Pokud návštěvník neví, kam kliknout, odejde.

„Lidé netrpělivě čtou web. Nečtou, skenují.“

Interpretace: Struktura textu je klíčová – nadpisy, odrážky, krátké odstavce. Jinak tě nikdo nebude číst.

„Design není to, jak to vypadá. Design je to, jak to funguje.“

Steve Jobs

Interpretace: Estetika je jen vrchol ledovce. Skutečný design řeší problémy, zlepšuje použitelnost a dává smysl.

„Don’t make me think.“

Steve Krug (autor stejnojmenné UX bible)

„Launch now. Improve later.“

(Spusť teď. Vylepšuj později.)

Interpretace:
Dokonalost je nepřítel dokončení. Web není socha do muzea. Je to živý organismus, který může růst a vyvíjet se. Hlavně se neboj ho pustit ven – i s chybami.

„Web musí být jako dobře vyladěné Porsche – rychlý, elegantní a funkční.“

Interpretace:
Design bez výkonu nestačí. Rychlost načítání, responzivita a funkčnost jsou stejně důležité jako krása. A navíc i Google miluje svižné weby.

„Mobile first isn’t a trend. It’s a reality.“

Interpretace:
Většina uživatelů přichází z mobilu. Tedy: když web nefunguje na mobilu, nefunguje vůbec.
(Pozn.: často si to neuvědomuje ani klient. Pomáhá tohle připomenout.)

„Design je tichý ambasador značky.“

Paul Rand (grafický designér IBM a dalších)

Interpretace:
Web reprezentuje značku dřív, než cokoliv řekneš. Co člověk uvidí jako první, to si pamatuje. Design tedy není jen pěkný obal – je to komunikace beze slov.

„Web by měl mluvit jazykem uživatele, ne vývojáře.“

Interpretace:
Zapomeň na „404 error“ a „API endpoint“. Mluv jazykem klienta. UX texty mají být lidské, jasné a vstřícné.

„Tvůj web není o tobě. Je o tvém návštěvníkovi.“

Interpretace:
Nezáleží, co chceš ty. Záleží, co potřebuje uživatel. Design, obsah, struktura – vše by mělo vycházet z jeho potřeb.

„Když to nejde vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu dostatečně.“

Albert Einstein (vhodné i pro weby!)

Interpretace:
Pokud je web plný složitých vět, odborných termínů nebo „agenturní řeči“, lidé ztratí zájem. Jasná a jednoduchá komunikace je král.

„Nejlepší kód je ten, který nikdy nemusel být napsán.“

Interpretace:
Minimalismus platí nejen v designu, ale i v kódu. Méně je často více. Udržuj věci jednoduché a efektivní.

„Bezpečný web je dobrý web.“

Interpretace:

HTTPS, pravidelné aktualizace, ochrana formulářů… Bezpečnost není „navíc“. Je součást důvěry a profesionálního přístupu.