Jak se starat o firemní Facebook

Ještě před několika roky nikdo netušil, co je to Facebook, ale doba se změnila a dnes už jsou na Facebooku i ti nejzarytější odpůrci sociálních sítí. A Facebook už dávno neslouží jen k tomu, abychom informovali přátele, co jsme měli k večeři. Facebook má velký potenciál pro firemní marketing a řada firem toho začala více či méně úspěšně využívat. Hlavní funkcí firemního profilu na Facebooku je komunikace se zákazníky a oslovovení dalších potenciálních zákazníků. Vedení firemního profilu na Facebooku se řídí některými zákonitostmi, podívejme se tedy na ně.

Při správě firemního facebookového profilu bychom si měli uvědomit, jaký je vlastně náš cíl. Předpokládám, že většinou bývá dvojí cíl – přivést na web návštěvníky, kteří si posléze zakoupí produkt či službu nebo posílit povědomí o značce (aby nás fanoušci dobře znali a později navštívili náš web a zakoupili si náš produkt či službu). Těmto cílům bychom měli podřídit naší firemní facebookovou prezentaci.

 

Soubor pravidel pro správu firemního profilu na Facebooku.

  • Sdílejte poutavý obsah – nové fanoušky získáte (a stávající udržíte) jenom v případě, že budou vaše příspěvky poutavé a budou fanoušky bavit nebo nějakým neotravným způsobem edukovat.
  • Vytvářejte originální příspěvky, pokud je to možné – snažte se v maximální možné míře vytvářet vlastní příspěvky. Nabídněte to, co jinde nenabízí.
  • Využívejte multimediální materiály – sdílejte fotografie, videa nebo infografiky. Vizuálně atraktivní materiál osloví mnohonásobně víc fanoušků stránky než prostý textový komentář. Zajímavá infografika se dá vytvořit v editoru s volně šiřitelnou licencí za několik minut.
  • Sdílejte krásné fotografie – statistiky dokládají, že uživatele nejvíc zaujmou fotografie. Pokud budou fotografie navíc dobře vypadat, snadněji dosáhnete sdílení příspěvku od jiných uživatelů.
  • Buďte aktuální – foťte mobilním telefonem a příspěvky hned sdílejte. Postujte žhavé novinky.
  • Načasujte si příspěvek – Facebook umožňuje načasování příspěvku, tak toho využijte. Ideální doba pro sdílení se liší například podle ročních období i podle dalších faktorů. Sdílejte příspěvky v čase, kdy budete předpokládat nejvyšší koncentraci potenciálních uživatelů na Facebooku.
  • Střídejte komerční příspěvky obsahující odkaz na web se zajímavostmi z oboru. V ideálním případě by měly zajímavosti převažovat.

 

A čemu se vyvarovat?

Určitý způsob vedení facebookového profilu může být kontraproduktivní a vyhánět uživatele ze skupiny. Na Facebooku sleduji řadu firem a institucí a právě jedna ze skupin, kterou sleduji, je pro mě cenným zdrojem ukázek nešvarů, kterým by se měl tvůrce firemního profilu vyvarovat. Jistě jste také na Facebooku fanouškem některé skupiny navzdory příspěvkům, které se na její stránce objevují.

  • Nepište příspěvky velkými písmeny – příspěvky se špatně čtou a vypadá to jako laciná snaha zaujmout.
  • Nepoužívejte víc vykřičníků nebo otazníků – pokud chcete některou informaci zdůraznit, použijte právě jeden vykřičník. Použití více příspěvků není gramaticky správně a vypadá to hrozně. Pokud chcete zdůraznit konkrétní informaci ve větě, dejte vykřičník do závorky za danou informaci.
  • Nedávejte příspěvek za každou cenu – pokud nemáte skutečně kvalitní příspěvek, který byste mohli nasdílet, tak nedávejte žádný příspěvek. Fanoušci vám určitě odpustí.
  • Nevkládejte nerelevantní příspěvky – pokud prodáváte krmivo pro želvy, nesdílejte příspěvky o autobazarech.
  • Nedávejte dlouhé komentáře – kratší úderné sdělení si přečtou uživatel celé.
  • Nedělejte v příspěvcích hrubky. Každému se někdy stane, že se přepíše nebo neuhlídá pravopisnou chybu, ale nemělo by jít o pravidelnou záležitost. Firemní profily jsou až překvapivě často plné hrubých chyb.
  • Nesdílejte příspěvky s –átky. V žádném případě nesdílejte příspěvky s koťátky, štěňátky, děťátky a jinými –átky. (Pokud neprodáváte krmivo pro kočky). Prvoplánová roztomilost do seriózní firemní prezentace nepatří, i když je pravda, že byste získali asi hodně palců nahoru.
  • Nezahlcujte fanoušky příspěvky – cílem facebookové stránky je dát o sobě vědět, připomenout se, upozornit na nový produkt nebo akci, ale frekvence sdílení příspěvků musí být umírněná. Může se zdát, že když sdílíte tři příspěvky za hodinu, tak získáte tři fanoušky, pravda je ale taková, že to vede spíše ke ztrátě tří fanoušků
  • Nedávejte v příspěvcích najevo svoje politické nebo náboženské preference – cílem firemní stránky je prodat produkt, nikoli měnit svět. Názorová vyhraněnost může získat sympatie některých fanoušků, řadu jich ale odradí.

V hrubých rysech jsme načrtnuli, jak by asi měl vypadat správně vedený facebookový profil firmy. Pokud si přesto nevíte rady, jak využít potenciál profilu firmy na Facebooku, tak kontaktujte některého z odborníků.

 

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Share this: